Työkaverukset Osku ja Iiro vaa’alla

Kehonkoostumusta mittaamassa

Farkut kiristää vyötäröltä. Sukkien pukeminen saa ähinää aikaan. T-paidat kutistuvat pesussa kerta toisensa jälkeen. Pintaraapaisuja kaikki, seurausta huonojen päätösten tapahtumaketjulle. Tartuimme härkää sarvista.

Härän sarvista puhuessani tarkoitan kehonkoostumusta mittaavan laitteen kädensijoja. Se oli kuitenkin vain ensimmäinen härkä tässä tarinassa; se, joka näyttää tulosuunnan. Myöhemmin, tuloksia silmäillessäni, sain todeta tulevaisuuden menosuunnan olevan eri. Näin ainakin pitää olla.

Laittessa vieraili lisäkseni toimitusjohtajamme Iiro Junnila. En tiedä hänen farkkujensa kiristävyydestä, mutta kauluspaidat ovat hänelläkin kadottaneet istuvuudestaan jotain. Kaikella rakkaudella, kyllä epäterveelliset elämäntavat näkyvät hänestäkin ulospäin – aivan kuten minusta itsestänikin.

Peilikuvaa pystyy hiukan hämäämään. Hymy huulille ja vatsaa hiukan sisään. Kas, näytänkin ihan hyvältä. Paperille tulostetut prosenttiluvut ja muut numerot eivät sen sijaan pienene hymyllä tai vatsan sisään vetämisellä.

Vietimme Iiron kanssa molemmat oman minuuttimme InBody 720:n kahvoja puristaen. Paperille tulostetut tulokset ovat hämmentävän samalla viivalla keskenään. Tämä taas on omiaan luomaan mehevän ympäristön leikkimieliselle (=totiselle) kisailulle välillemme.

Vedonlyönti on käynyt molempien mielessä isoin kirjaimin, mutta varsinaista panosta ei vielä ole asetettu. Tavoitteet sen sijaan ovat selvillä.

Diagnoosi molemmille oli sama: rasvaa on liikaa, mutta lihasta on ihan mukavasti tarrautunut mukaan. Rasvaprosentti molemmilla oli lähes 30, kun terveelliset lukemat löytyvät väliltä 10-20. Tavoite: molempien rasvaprosentti alle kahdenkympin.

Viskeraalisesta rasvasta kertova luku oli molemmilla n. 150, kun soveliaat lukemat päättyvät satasen korville. Tämä luku on se, josta pitää olla huolissaan. Mikäli terveenä vietettävät eläkepäivät kiinnostavat, tämä luku pitää saada pienemmäksi. Tavoite: alle sadan lukemat.

(Viskeraalinen rasva on sisäelinten ympärille kerääntynyttä rasvaa jota pidetään terveydelle haitallisimpana rasvana. Nämä kuten muutkin tulokset olivat molemmilla hämmästyttävän samanlaiset)

Millä keinoin sitten seuraavan härän sarviin tarrattiin?

Iiro lähti työstämään omaa pakettiaan lihaskunnon kautta ja on ottanut viikko-ohjelmaansa 4-5 lihaskuntoon keskittyvää punttisalisuoritetta, sekä kiinnittänyt siinä sivussa huomiota arkipäivien ruokailuun.

Minä puolestani olen lähtenyt vuolemaan vartalostani veistosta puhtaasti ruokavalio edellä. Säännöllisen ja tarkan ruokailun avulla olen pyrkinyt totuttautumaan uuteen rytmiin ruokailun ympärillä. Siinä sivussa olen lisännyt varovaisin annoksin myös liikunnan määrää. Lähtötasona oli ollut useamman kuukauden ajan nolla kertaa viikossa.

Ensimmäisestä mittauksesta on nyt aikaa noin kuukauden päivät. Seuraava mittaus on marraskuun alkaessa, jolloin saamme osviittaa paksujen poikien projektin etenemisestä.

Varaa oma aikasi kehonkoostumusmittaukseen tästä.