Olen viime keväästä asti ollut treenaamatta tavoitteellisesti. Kiireitä on pitänyt ja syöminen on hoidettu siinä sivussa milloin missäkin. Treenaamattomuus on johtunut pitkälti erinäköisistä vammoista. Näitä ollaan nyt kuntoutettu viime kuukaudet aktiivisemmin ja valoa on ilmestynyt tunnelin päähän. Nivunen kestää jo hiukan juoksua, selkä maastavetoa ja olkapääkin antaa ainakin leukoja vetää. Salille on siis palattu muunkin kuin jumppanauhan kanssa.

Eilen törmäsin salilla jumppaa tehdessäni vanhaan asiakkaaseen, joka pukkarissa kertoi, että täytyy mennä kaupan kautta hakemana salaatti treenin jälkeen. Heitin vitsillä “Eli mäkkärin kautta?” johon sain klassisen vastauksen, että ei pysty kun treeni menisi muuten ihan hukkaan. Aloin jälleen paasaamaan isosta kokonaisuudesta jota yksi hampurilainen ei romuta. Lopuksi päädyin uhoamaan, että voin syödä vaikka joka päivä hampurilaisen ja saada hyviä tuloksia jos vain runko muutoin on ruokavaliossa kunnossa. Pieneksi provoksi varmasti tarkoitettu heitto asiakkaaltani “todista” osui ja uppoi ja tässä sitä nyt ollaan.

Ärsyke mikä myös osaltaan sai minut tähän lähtemään on tämä ruokavaliokeskustelun mustavalkoisuus. Hampurilaiset pilaa treenin hyödyn, parsakaalilla laihtuu, joku on ehdottoman hyvästä ja toinen taas pahasta. Meidänkin asiakkaiden tietoisuus pohjautuu useasti tämän tyyppisiin yksittäiseen hyvä/paha tietoon ymmärtämättä sen enempää miksi joku on hyvästä ja toinen pahasta. Asiat eivät ole yksittäisten raaka-aineiden tai tuotteiden osalta niin yksiselitteisiä että voitaisiin suoraa lokerointia tehdä. Iso kokonaisuus on siis tärkeämpää kuin yksittäiset huonot tai hyvät asiat.

Nyt on kehonkoostumusmittaukset otettu ja ensimmäisen päivän osalta roskaruokakiintiö täynnä. Hamppipussiin eksyi tuttu kaverini tuplaQP capuccinolla ja soodalla. Tulen siis syömään joka päivä vähintään kerran roskaruokaa ennalta määräämättömän ajan. Tavoitteena osoittaa, ettei roskaruoka itsessään diettiä pilaa. Mitään takeita onnistumisesta ei tietystikkään ole ja edistymistä ajattelin seurata viikottain kehonkoostumusmittauksilla ja tulen kirjaamaan kaikki syödyt ateriat päivityksiini.

Ohessa mittaustulokset joista suurimman huomion saa lihasmassa ja rasvamassa sekä niiden kehittyminen. Rasvamassa olisi varmasti saatava tuonne alaviitearvorajoihin eli n. 10kg tienoille. Tämä tarkottaisi n. 6-8kg painon tiputtamista. Lihasmassan oletan hiukan jopa kasvavan vastoin normia sillä olen ollut paljon paremmassa kunnossa ja luotan lihasmuistin toimivan minunkin tapauksessani. Voimatasoista sen verran, että eilisessä hikijumpassa tuli tehtyä 3×7 leukaa, 70kg etukyykkyä muutaman toiston sarjoja ja 100kg kanssa maastavetoa kutosia. Nämä nyt ainakin jäi mieleen ja eivät ole kovinkaan vertailukelpoisia tulevan kanssa kun kovasta treenistä on paljon aikaa ja joutuu edelleen varomaan treenatessa eli aika maltillisilla painoilla mennään. Voimatasojen voi olettaa kasvavan siis reilustikkin.