100 Päivää roskaruokaa takana – Mitä se tekee keholle?

Koko projektin idea oli alunperin osoittaa, että satunnainen roskaruoan syöminen ei estä kehonkoostumuksen muokkaamisesta parempaan suuntaan. Tämän piti alunperin tapahtua muutamissa viikoissa, mutta jotenkin sitä tuli innostuttua asiasta ja nyt on n. 100 päivää takana roskaruoan syömistä.  ( lue lisää https://www.virea.fi/blogi/hampparidietti_eiku-mita.html )

Vähintään yksi annos roskaruokaa on syöty jokaisena päivänä. Joinakin kaksi ja ”parhaimpina” jopa kolme annosta. Kahden ja kolmen roskaruoka-annoksen päivät ovat kuitenkin laskettavissa sormilla. Roskaruoaksi olen laskenut vain pizzat, hampparit ja kebabit. Olen koittanut olla mahdollisimman rehellinen syömisen kanssa ja täten en ole kelpuuttanut mukaan mitään välimallin roskaruokaa kuten kebabia salaatilla, subeja jne. Alkoholia on myös mennyt jakson aikana 3-4 kertaa 10 tai yli annosta / pv ja joitakin satunnaisia oluita on myös mahtunut mukaan muutamina päivinä eli täysin optimoidusti ei ole tullut elettyä tälläkään saralla mitä pidän vain positiivisena asiana projektin luonteen kannalta.

Alla 2.3.2017 otetut tulokset InBody 720 kehonkoostumusmittarilla, jolloin aloitin tämän projektin sekä uusimmat tulokset 4.6.2017.

Lopputulemana 3kk ylensyönnin jälkeen voidaan sanoa, että kulunut jakso on mennyt todella hyvin. Paino on noussut reilusti eli 7,2kg. Lihasmassan määrä on noussut 5,1kg ja rasvamassan määrä on laskenut 700g. Rasvaprosentti on laskenut 1,9%.

Kuluneen jakson aikana olen syönyt niin paljon, että en ole tuntenut nälkää juuri lainkaan missään vaiheessa. Päinvastoin on ollut hiukan syömisen pakottamista. Tarkoituksenani tietysti on ollut kasvattaa lihasmassaa. Lihasmassan kasvattaminen vaatii kokonaismassan nousua eli syömistä yli kulutuksen ja voimaharjoittelua.

Yleisesti voidaan sanoa, että kun pyritään lihasmassaa kasvattamaan niin painon olisi hyvä nousta n. 500-1500g/kk kohden ihmisen koosta riippuen. Enempää ei kannata painoa pyrkiä kasvattamaan reilulla syömisellä, sillä lihasmassan kasvu on hyvin hidasta. Kaikki ylimääräinen syöty energia varastoituisi jo puhtaana rasvana kehoon joka ei tietysti ole suotavaa.

Nyt ollaan siis menty yli 1500g/kk (2400g/kk) ja tällekkin löytyy jonkinlainen päivänvaloa kestävä perustelu. Kuten ekassa postauksessani kerroin olen kärsinyt vammoista kuluneen vuoden aikana ja harjoittelu on ollut satunnaista hikijumppaa. Tämä tarkoittaa, että suorituskykyni sekä lihasmassan määrä on laskenut normaalista/parhaimmasta tilanteesta. Kun sitten tauon / vammojen jälkeen alkaa kuntoutus ja pikku hiljaa täysiverinen voimaharjoittelu on oletettavaa, että lihasmassa kasvaa normaalia nopeammin kiitos lihasmuistin. Tarkentaakseni lähtötilannetta en ole siis ollut vuodepotilaana vaan olen voimaharjoitteluakin tehnyt juuri ennen projektin aloittamista, mutta määrät ja intesiteetti on ollut 50% nykyisestä.

Eli päätin syödä reilusti yli, jotta pystyn käyttämään lihasmuistia hyväksi maksimaalisesti. Lisäksi en halunnut tehdä tästä projektista liian labramaista vaan söin mututuntumalla fiiliksen mukaan pyrkien ylittämään kulutukseni tason, ennemmin reilusti kuin juuri ja juuri yli.

Periaatteessa kehonkoostumukseni on parantunut jo nyt eli voisin päättää projektin onnistuneesti, mutta toki haluan vielä näyttää ja samalla myös kokea projektin toisen puolen eli dietin. Tulen juhannukseen asti siis diettaamaan samalla systeemillä eli syömällä roskaruokaa entiseen tapaan vähintään kerran päivässä. Tavoitteena on tiputtaa painoa 5kg, josta vähintään 3kg olisi rasvaa.

Ensimmäisinä dietin päivinä ja viikkoina kun suurin nesteytys lähtee kehosta pois voi lihasmassan määrä alkuun tippua huolestuttavan paljon InBodylla mitattuna, joten olen tyytyväinen yllämainittuihin tuloksiin. Jos jatkaisin pidemmälle diettiä niin tilanne tasottuisi muutaman ensimmäisen viikon jälkeen. Tämä sama taas toistuu toiseen suuntaan bulkille (l. Massan lisäyksen aikana) lähdettäessä eli lihasmassa saattaa paremman nesteytyksen vuoksi ‘vääristyä’ hiukan ylöspäin, kuten minullakin on varmasti käynyt. Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että jos lihasmassa surkastuu dietin aikana kokonaismassan tiputukseen nähden maksimissaan 10% on dietti ollut onnistunut. Tähän tuskin pystyn tällä lyhyellä aikavälillä yllämainittujen asioiden vuoksi.

Vähän on enää aikaa jäljellä ja olisin toivonut 4-6 lisäviikkoa vielä tälle projektille ja nimenomaan dietille, mutta kesän kuviot sotkee niin paljon harjoittelua sekä syömistä, että on turha pyrkiä ylläpitämään tavoitteellista treenin ja syömisen tasoa kesän läpi. Palaan vielä loppumittauksien sekä veriarvojen kanssa asiaan ennen juhannusta niin voidaan vetää lopulliset johtopäätökset miten 80/20 syöminen toimii käytännössä.

 

Kiinnostaako sinua oma kehonkoostumuksesi? Varaa oma aikasi InBody mittaukseen tästä linkistä.